# 24 KABINET 1BOOM

Dit jaar heb ik een nieuw kabinet gemaakt voor het project 1boom. Dit is een project waarbij een groot aantal vormgevers/kunstenaars een grote verscheidenheid aan producten/objecten laat zien, gemaakt van één boom.




1boom is begonnen met een prachtige grote zomereik. De eik is onze meest veelzijdige inheemse hout-boom.De boom stond in het Kooibos van landgoed Middachten, tussen Dieren en Rheden. Op 27 maart 2013 is 1boom geveld (zie het filmpje), verzaagd en te drogen gelegd. Ambachtslieden, ontwerpers en kunstenaars hebben sinds die tijd het kwaliteitshout, maar ook de bladeren, takken, het schors en het zaagsel vermaakt tot een rijk scala aan producten, die vanaf oktober 2014 worden tentoongesteld.

Het vooraf ontwerpen van een meubel voor 1boom was in mijn ogen onmogelijk. Mijn doel was het maken van een nieuw kabinet, maar hoe dat er uit zou komen te zien, dat wilde ik pas bepalen nadat het hout gezien had. Om toch een beetje richting te kunnen geven, vroeg ik om hout uit de kroon, in de hoop mooi okselweefsel te ontvangen. Daarnaast een paar takken, liefst een gevorkte, die ik op een of andere manier wilde inzetten als onderstel.
Toen ik de vork zag, met de bijna dansende dynamiek in die vorm, wist ik dat ik mijn poot gevonden had. De vork mocht zo moet blijven, met mos en al. Daarop is een rond kastje gebouwd, waarvan de buitenkant is verkoold. Zo wilde ik de oorspronkelijke structuur van de schors imiteren. Dit ronde kastje is voorzien van twee deurtjes en als hart een gravure in messing. Deze binnenkast wordt omsloten door twee grote deuren, die in gesloten stand de binnenkast en het wezen van de eik kooien. Door de oorspronkelijke tak in de vorm het zwart geblakerde kastje door te trekken, maak ik de boom integraal onderdeel van het kabinet.

Materiaal: Inlands eiken (massief)
Afmetingen: h. 152/ b. 136/ h. 32 cm
Afwerking: Eigen recept meubelolie
Bouwjaar: 2014